Kurikulárna reforma

        • Ako funguje kurikulárna reforma u nás?

        • Ako funguje kurikulárna reforma u nás?

          Naša škola je od školského roka 2023/2024 zapojená do pilotného overovania a postupného zavádzania kurikulárnej reformy na Slovensku. Patríme medzi 39 vybraných škôl definovaných expertným tímom, v ktorom bolo zastúpené Ministerstvo školstva SR a Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM).

          VÍZIA ŠKOLY

          Učíme sa životným zručnostiam s dôrazom na:

            • Individuálne potreby a potenciál každého žiaka.
            • Špecifiká regiónu Horný Gemer – tradície, kultúru a folklór, geografické prírodné dedičstvo, banícku história a pod.
            • Rozvoj pozitívnych medziľudských vzťahov, pretože NA KAŽDOM /PO/KROKU ZÁLEŽÍ.

          CIELE ŠKOLY

            • Rozvíjať a podporovať každého žiaka podľa jeho schopností a predpokladov, umožniť mu zažiť úspech bez ohľadu na rodinné a majetkové pomery, sociálne prostredie, národnosť a rasu, špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby.
            • Zlepšiť a rozvíjať u žiakov využívanie kritického myslenia pre účinné riešenie problémov.
            • Zvýšiť počet vyučovacích hodín s podporou digitálnych technológií.
            • Zintenzívniť využívanie modelov vysoko efektívneho učenia.
            • Posilniť a trénovať komunikačné zručnosti.
            • Udržať kvalitnú výučbu dvoch cudzích jazykov.
            • Zvýšiť povedomie žiakov o tradíciách, histórii a pamiatkach regiónu Horný Gemer.
            • Zaviesť slovné hodnotenie žiakov v rámci 1. cyklu (1. – 3. ročník).

          Konkrétne: v 1. ročníku - v našich 4 triedach už toto slovné hodnotenie funguje, zapisuje sa elektronicky do známkovacieho hárku v Edupage. Pre žiaka – ešte dieťa, je to motivujúce, hravé, stimulujúce, podporujúce a zábavné. Pre učiteľa častokrát možno v počiatkoch náročnejšie v hľadaní vhodných a výstižných slovných spojení, ale rozvíjajúce pre obe strany. Veľmi podstatná je aj pozitívna spätná väzba, ktorá nám prichádza zo strany rodičov.

          Prepojiť vzdelávanie s výchovným procesom v ŠKD, pestovať nadväznosť a súčinnosť. ŠKD je miesto a procesný faktor, ktorý ukotví a podporí látku, učivo, pritom sa dieťaťu prihovára a stimuluje etické a výchovné momenty žiakov.

          Formy výchovy a vzdelávania na našej škole

            • Blokové vyučovanie – t. j. tematické prepojenie predmetov, pohľad na problematiku z viacerých uhlov.
            • 45 minútové hodiny – osvedčené a vyhovujúce, postačujúce časové intervaly.
            • Outdoorové vyučovanie – dnes už akýkoľvek predmet vieme vyučovať v exteriéri, s dôrazom na prepojenie medzipredmetových súvislostí a aktivizáciu žiakov. Pre žiakov to je spestrenie, vzbudenie pozornosti, zmena aktivity, je to pozitívne predchádzanie únave či nepozornosti. Je to vysoko pozitívna zmena popri klasickej učebnici, zošitoch a tabuli. Je to všímanie si okolia a sústredenie sa na detaily; a zároveň aj vnímanie komplexnosti prostredia, v ktorom sa nachádzame.
            • Výrazné prepojenie a využívanie technológií vo výchovno-vzdelávacom procese: disponujeme 3D tlačiarňou, máme silnú IT podporu (interaktívne tabule v každej triede, tablety pre zdieľanie pre učiteľov a žiakov, tvorba videí a podcastov počas krúžkov a voľnočasových aktivít i pre naše sociálne siete, prístup k internetu pre každého, hranie hier vo voľnom čase), kvalitne a moderne vybavené učebne chémie a fyziky, zážitková učebňa, ktorá umožňuje varenie, pečenie, ručné práce, workshopy s rodičmi a podobne.

          Podstatná a nenahraditeľná je existencia školského digitálneho koordinátora – je to učiteľ, ktorý je nielen nápomocný žiakom a učiteľom-kolegom, ale je to človek, ktorý zavádza inovácie v oblasti IT, ošetruje kybernetickú bezpečnosť, vyučuje kolegov aj žiakov v tejto oblasti. Zastrešuje a manažuje komplexnú oblasť IT v rámci školy.

            • Exkurzie v rámci regiónu – návštevy múzeí, Karmeus v Slavci (spracovanie vápenca – chémia), návšteva Mochoviec (jadrová elektráreň), príprava návštevy Národnej banky a výlety aj do zahraničia.
            • Zážitkové vyučovanie – napríklad aj tvorivé dielne v Gemerskom osvetovom stredisku, návšteva Steel park vedy pri Kasárňach, Kultur park v Košiciach – experimenty a spoznávanie, pri skúmaní vedeckých hypotéz a overovaní technických a prírodných zákonitostí, aby deti napredovali. Inteligentnou zábavou chceme predchádzať nude a žiakom vštepujeme záujem o okolitý svet a rozvíjame záujem o koníčky.
            • Výlety v regióne Horný Gemer – v rámci školských výletov, ochrany života a zdravia poznávame okolie, organizujeme vychádzky do prírody – pohyb a pobyt v prírode, ľahká turistická aktivita. Kladieme dôraz na ochranu prírody a schopnosť podania prvej pomoci v prípade potreby.
            • Ročníkové projekty – z rôznych predmetov, pod vedením jednotlivých učiteľov a pedagógov, často aj s celoslovenskou či medzinárodnou účasťou iných škôl.
            • Kurzy – lyžiarsky, plavecký, korčuliarsky.
            • Program na podporu duševného zdravia – wellbeing.

          Na škole máme tzv. Školský podporný tím, ktorý spolu s psychológom, koordinátorom prevencie, asistentmi, kariérnou a výchovnou poradkyňou poskytujú našim žiakom špeciálno-pedagogickú a psychologickú podporu. Spolu s učiteľmi sa starajú o bezpečné prostredie školy, o zlepšovanie vzťahov a sociálnej klímy v triedach, o rozvoj emocionálnej inteligencie, sociálnych kompetencií a zručností detí.

          Náš školský podporný tím funguje na jednoduchých princípoch:

            • Spolupráca,
            • otvorenosť pri zdieľaní informácií,
            • otvorenosť v komunikácii,
            • odbornosť,
            • správna distribúcia úloh medzi členmi tímu,
            • pravidelné vzdelávanie a rozširovanie vedomostí a kompetencií,
            • empatia,
            • bezpodmienečné prijatie,
            • priateľský prístup.

          Týmito bohatými a pestrými aktivitami vo všetkých spomínaných procesoch, ktoré nesúvisia iba výsostne s vyučovacím procesom, ale naopak s výchovou, etikou, rozvojom osobnosti, vzbudzovaním záujmu o život, o okolie a vzťahy a procesy okolo nás – aktívne predchádzame prípadným detským problémom. Nedokážeme v súčasnej dobe suplovať rodiny, ale aktívnou starostlivosťou a záujmom o duševné aj  fyzické zdravie našich žiakov vieme podporovať záujem o život, predchádzať depresiám, letargii, či lenivosti. Tiež aktívne komunikujeme tému závislostí, potrebu športu, pobyt v prírode, potrebu priateľstiev a v našich procesoch sa snažíme byť čo najosobnejší, dôverní, podporní a láskaví k našim žiakom, ktoré sú i našimi deťmi. Pretože vieme, že NA KAŽDOM KROKU ZÁLEŽÍ.