Kurikulárna reforma
Ako funguje kurikulárna reforma u nás?
Ako funguje kurikulárna reforma u nás?
Naša škola je od školského roka 2023/2024 zapojená do pilotného overovania a postupného zavádzania kurikulárnej reformy na Slovensku. Patríme medzi 39 vybraných škôl definovaných expertným tímom, v ktorom bolo zastúpené Ministerstvo školstva SR a Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM).
VÍZIA ŠKOLY
Učíme sa životným zručnostiam s dôrazom na:
-
- Individuálne potreby a potenciál každého žiaka.
- Špecifiká regiónu Horný Gemer – tradície, kultúru a folklór, geografické prírodné dedičstvo, banícku história a pod.
- Rozvoj pozitívnych medziľudských vzťahov, pretože NA KAŽDOM /PO/KROKU ZÁLEŽÍ.
CIELE ŠKOLY
-
- Rozvíjať a podporovať každého žiaka podľa jeho schopností a predpokladov, umožniť mu zažiť úspech bez ohľadu na rodinné a majetkové pomery, sociálne prostredie, národnosť a rasu, špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby.
- Zlepšiť a rozvíjať u žiakov využívanie kritického myslenia pre účinné riešenie problémov.
- Zvýšiť počet vyučovacích hodín s podporou digitálnych technológií.
- Zintenzívniť využívanie modelov vysoko efektívneho učenia.
- Posilniť a trénovať komunikačné zručnosti.
- Udržať kvalitnú výučbu dvoch cudzích jazykov.
- Zvýšiť povedomie žiakov o tradíciách, histórii a pamiatkach regiónu Horný Gemer.
- Zaviesť slovné hodnotenie žiakov v rámci 1. cyklu (1. – 3. ročník).
Konkrétne: v 1. ročníku - v našich 4 triedach už toto slovné hodnotenie funguje, zapisuje sa elektronicky do známkovacieho hárku v Edupage. Pre žiaka – ešte dieťa, je to motivujúce, hravé, stimulujúce, podporujúce a zábavné. Pre učiteľa častokrát možno v počiatkoch náročnejšie v hľadaní vhodných a výstižných slovných spojení, ale rozvíjajúce pre obe strany. Veľmi podstatná je aj pozitívna spätná väzba, ktorá nám prichádza zo strany rodičov.
Prepojiť vzdelávanie s výchovným procesom v ŠKD, pestovať nadväznosť a súčinnosť. ŠKD je miesto a procesný faktor, ktorý ukotví a podporí látku, učivo, pritom sa dieťaťu prihovára a stimuluje etické a výchovné momenty žiakov.
Formy výchovy a vzdelávania na našej škole
-
- Blokové vyučovanie – t. j. tematické prepojenie predmetov, pohľad na problematiku z viacerých uhlov.
- 45 minútové hodiny – osvedčené a vyhovujúce, postačujúce časové intervaly.
- Outdoorové vyučovanie – dnes už akýkoľvek predmet vieme vyučovať v exteriéri, s dôrazom na prepojenie medzipredmetových súvislostí a aktivizáciu žiakov. Pre žiakov to je spestrenie, vzbudenie pozornosti, zmena aktivity, je to pozitívne predchádzanie únave či nepozornosti. Je to vysoko pozitívna zmena popri klasickej učebnici, zošitoch a tabuli. Je to všímanie si okolia a sústredenie sa na detaily; a zároveň aj vnímanie komplexnosti prostredia, v ktorom sa nachádzame.
- Výrazné prepojenie a využívanie technológií vo výchovno-vzdelávacom procese: disponujeme 3D tlačiarňou, máme silnú IT podporu (interaktívne tabule v každej triede, tablety pre zdieľanie pre učiteľov a žiakov, tvorba videí a podcastov počas krúžkov a voľnočasových aktivít i pre naše sociálne siete, prístup k internetu pre každého, hranie hier vo voľnom čase), kvalitne a moderne vybavené učebne chémie a fyziky, zážitková učebňa, ktorá umožňuje varenie, pečenie, ručné práce, workshopy s rodičmi a podobne.
Podstatná a nenahraditeľná je existencia školského digitálneho koordinátora – je to učiteľ, ktorý je nielen nápomocný žiakom a učiteľom-kolegom, ale je to človek, ktorý zavádza inovácie v oblasti IT, ošetruje kybernetickú bezpečnosť, vyučuje kolegov aj žiakov v tejto oblasti. Zastrešuje a manažuje komplexnú oblasť IT v rámci školy.
-
- Exkurzie v rámci regiónu – návštevy múzeí, Karmeus v Slavci (spracovanie vápenca – chémia), návšteva Mochoviec (jadrová elektráreň), príprava návštevy Národnej banky a výlety aj do zahraničia.
- Zážitkové vyučovanie – napríklad aj tvorivé dielne v Gemerskom osvetovom stredisku, návšteva Steel park vedy pri Kasárňach, Kultur park v Košiciach – experimenty a spoznávanie, pri skúmaní vedeckých hypotéz a overovaní technických a prírodných zákonitostí, aby deti napredovali. Inteligentnou zábavou chceme predchádzať nude a žiakom vštepujeme záujem o okolitý svet a rozvíjame záujem o koníčky.
- Výlety v regióne Horný Gemer – v rámci školských výletov, ochrany života a zdravia poznávame okolie, organizujeme vychádzky do prírody – pohyb a pobyt v prírode, ľahká turistická aktivita. Kladieme dôraz na ochranu prírody a schopnosť podania prvej pomoci v prípade potreby.
- Ročníkové projekty – z rôznych predmetov, pod vedením jednotlivých učiteľov a pedagógov, často aj s celoslovenskou či medzinárodnou účasťou iných škôl.
- Kurzy – lyžiarsky, plavecký, korčuliarsky.
- Program na podporu duševného zdravia – wellbeing.
Na škole máme tzv. Školský podporný tím, ktorý spolu s psychológom, koordinátorom prevencie, asistentmi, kariérnou a výchovnou poradkyňou poskytujú našim žiakom špeciálno-pedagogickú a psychologickú podporu. Spolu s učiteľmi sa starajú o bezpečné prostredie školy, o zlepšovanie vzťahov a sociálnej klímy v triedach, o rozvoj emocionálnej inteligencie, sociálnych kompetencií a zručností detí.
Náš školský podporný tím funguje na jednoduchých princípoch:
-
- Spolupráca,
- otvorenosť pri zdieľaní informácií,
- otvorenosť v komunikácii,
- odbornosť,
- správna distribúcia úloh medzi členmi tímu,
- pravidelné vzdelávanie a rozširovanie vedomostí a kompetencií,
- empatia,
- bezpodmienečné prijatie,
- priateľský prístup.
Týmito bohatými a pestrými aktivitami vo všetkých spomínaných procesoch, ktoré nesúvisia iba výsostne s vyučovacím procesom, ale naopak s výchovou, etikou, rozvojom osobnosti, vzbudzovaním záujmu o život, o okolie a vzťahy a procesy okolo nás – aktívne predchádzame prípadným detským problémom. Nedokážeme v súčasnej dobe suplovať rodiny, ale aktívnou starostlivosťou a záujmom o duševné aj fyzické zdravie našich žiakov vieme podporovať záujem o život, predchádzať depresiám, letargii, či lenivosti. Tiež aktívne komunikujeme tému závislostí, potrebu športu, pobyt v prírode, potrebu priateľstiev a v našich procesoch sa snažíme byť čo najosobnejší, dôverní, podporní a láskaví k našim žiakom, ktoré sú i našimi deťmi. Pretože vieme, že NA KAŽDOM KROKU ZÁLEŽÍ.
-